Porady dotyczące wywozu gruzu i odpadów

Wynajem kontenera na gruz a BDO

10 lutego 2021
kontener na gruz a BDO

Rejestracja w Bazie Danych Odpadowych (BDO) w kontekście wynajmu kontenerów do gruzu.

Od 1 Stycznia 2020 Ministerstwo Ochrony Środowiska wprowadziło obowiązek rejestracji w BDO oraz prowadzenia ewidencji dla wszystkich podmiotów wytwarzających odpady. W tym konkretnym artykule omówimy mieszane odpady budowlane o kodzie – 17 09 04 oraz czysty gruz o kodzie – 17 01 07.

Kto podlega rejestracji w BDO?

Rejestracji w BDO podlegają głównie firmy budowlano-remontowe. Jeżeli prowadzisz np. zakład usługowy, sklep wielobranżowy lub inną działalność niezwiązaną z budową, a chcesz zrobić remont biura, wytworzysz małą ilość odpadów i chcesz zamówić kontener na gruz, masz kilka rozwiązań. Rejestracji w BDO nie podlegają osoby prywatne, instytucje publiczne, parafie, wspólnoty mieszkaniowe i administracje.

W przypadku samodzielnego remontu

Jeżeli chcesz robić remont „na własną rękę” bez udziału zewnętrznej firmy budowlanej, lub jeżeli prowadzisz firmę remontową, pierwsze rozwiązanie to zarejestrowanie firmy w BDO i prowadzenie ewidencji odpadów. W przypadku wytwarzania mieszanych odpadów budowlanych, o kodzie 17 09 04 niestety jest to obowiązkowe, niezależnie od wytwarzanej ilości śmieci. Jak złożyć wniosek o rejestrację krok po kroku przeprowadzą Państwa nasi eksperci na infolinii: 534-737-549.
Firma remontowa rejestracja w BDO a kontener na gruz

Jak zwolnić się z obowiązku rejestracji w BDO?

Trochę łatwiej jest, kiedy wytwarzane odpady remontowe to czysty gruz o kodzie 17 01 07 – czyli na przykład skute płytki ceramiczne, beton, dachówki, armatura porcelanowa, czerwone cegły ceramiczne, skuta kostka brukowa, piasek, ziemia itp. Tutaj możliwe jest zwolnienie z obowiązku rejestracji w BDO, pod warunkiem, że wytwarzana ilość gruzu nie przekracza 10 ton rocznie. W takim wypadku możliwe jest wypełnienie stosownego oświadczenia, do pobrania tutaj i po odesłaniu nam na e-mail, można już bez przeszkód zamawiać kontenery na odpady budowlane.

W przypadku zlecenia remontu zewnętrznej firmie budowlanej

Kiedy wynajmujemy firmę, by wykonała za nas prace remontowe, nie musimy martwić się o BDO. W takim przypadku z urzędu wytwórcą odpadów jest firma, która wykonuje remont, nie inwestor. Wyjątkiem jest sytuacja, w której na umowie zapisano przeniesienie obowiązku utylizacji odpadów budowlanych na zlecającego remont, trzeba więc dokładnie czytać zawierane umowy z wykonawcami, by po skończonej budowie nie zostać z odpadami, których wywóz może kosztować co najmniej kilkaset złotych. Sprawdź nasz cennik tutaj!
Kto musi się zarejestrować w BDO

Jak wygląda procedura zamówienia kontenera na gruz, gdy jest się zarejestrowanym w BDO?

Podczas składania zamówienia należy podać numer BDO osobie przyjmującej zlecenie. Podczas płatności gotówkowej za pojemnik należy podać dane do faktury za wywóz odpadów – NIP wraz numerem BDO, warto dopilnować, by kierowca zapisał je na KP. Kiedy zapełnimy kontener na gruz, należy zadzwonić do Biura Obsługi Klienta (603-600-600) i zgłosić odbiór skipa, a następnie zalogować się do systemu BDO i wystawić Kartę Przekazania Odpadów. Jak to zrobić krok po kroku, podpowiedzą nasi pracownicy, podczas zgłoszenia odbioru na infolinii.