Porady dotyczące wywozu gruzu i odpadów

Wynajem kontenera na gruz a BDO

10 lutego 2021
kontener na gruz a BDO

Rejestracja w Bazie Danych Odpadowych (BDO) w kontekście wynajmu kontenerów do gruzu.

Od 1 Stycznia 2020 Ministerstwo Ochrony Środowiska wprowadziło obowiązek rejestracji w BDO oraz prowadzenia ewidencji dla wszystkich podmiotów wytwarzających odpady. W tym konkretnym artykule omówimy mieszane odpady budowlane o kodzie – 17 09 04 oraz czysty gruz o kodzie – 17 01 07.

Kto podlega rejestracji w BDO?

Rejestracji w BDO podlegają głównie firmy budowlano-remontowe. Jeżeli prowadzisz np. zakład usługowy, sklep wielobranżowy lub inną działalność niezwiązaną z budową, a chcesz zrobić remont biura, wytworzysz małą ilość odpadów i chcesz zamówić kontener na gruz, masz kilka rozwiązań. Rejestracji w BDO nie podlegają osoby prywatne, instytucje publiczne, parafie, wspólnoty mieszkaniowe i administracje.

W przypadku samodzielnego remontu

Jeżeli chcesz robić remont „na własną rękę” bez udziału zewnętrznej firmy budowlanej, lub jeżeli prowadzisz firmę remontową, pierwsze rozwiązanie to zarejestrowanie firmy w BDO i prowadzenie ewidencji odpadów. W przypadku wytwarzania mieszanych odpadów budowlanych, o kodzie 17 09 04 niestety jest to obowiązkowe, niezależnie od wytwarzanej ilości śmieci. Jak złożyć wniosek o rejestrację krok po kroku przeprowadzą Państwa nasi eksperci na infolinii: 534-737-549.
Firma remontowa rejestracja w BDO a kontener na gruz

Jak zwolnić się z obowiązku rejestracji w BDO?

Trochę łatwiej jest, kiedy wytwarzane odpady remontowe to czysty gruz o kodzie 17 01 07 – czyli na przykład skute płytki ceramiczne, beton, dachówki, armatura porcelanowa, czerwone cegły ceramiczne, skuta kostka brukowa, piasek, ziemia itp. Tutaj możliwe jest zwolnienie z obowiązku rejestracji w BDO, pod warunkiem, że wytwarzana ilość gruzu nie przekracza 10 ton rocznie. W takim wypadku możliwe jest wypełnienie stosownego oświadczenia, do pobrania tutaj i po odesłaniu nam na e-mail, można już bez przeszkód zamawiać kontenery na odpady budowlane.

W przypadku zlecenia remontu zewnętrznej firmie budowlanej

Kiedy wynajmujemy firmę, by wykonała za nas prace remontowe, nie musimy martwić się o BDO. W takim przypadku z urzędu wytwórcą odpadów jest firma, która wykonuje remont, nie inwestor. Wyjątkiem jest sytuacja, w której na umowie zapisano przeniesienie obowiązku utylizacji odpadów budowlanych na zlecającego remont, trzeba więc dokładnie czytać zawierane umowy z wykonawcami, by po skończonej budowie nie zostać z odpadami, których wywóz może kosztować co najmniej kilkaset złotych. Sprawdź nasz cennik tutaj!
Kto musi się zarejestrować w BDO

Jak wygląda procedura zamówienia kontenera na gruz, gdy jest się zarejestrowanym w BDO?

Podczas składania zamówienia należy podać numer BDO osobie przyjmującej zlecenie. Podczas płatności gotówkowej za pojemnik należy podać dane do faktury za wywóz odpadów – NIP wraz numerem BDO, warto dopilnować, by kierowca zapisał je na KP. Kiedy zapełnimy kontener na gruz, należy zadzwonić do Biura Obsługi Klienta (603-600-600) i zgłosić odbiór skipa, a następnie zalogować się do systemu BDO i wystawić Kartę Przekazania Odpadów. Jak to zrobić krok po kroku, podpowiedzą nasi pracownicy, podczas zgłoszenia odbioru na infolinii. Mamy również przyjemność zaproponować Państwu usługę wywozu śmieci, która pozwoli uniknąć przykrości związanych z ich sortowaniem i zanoszeniem w odpowiednie miejsce. Usuwamy wszelkiego rodzaju odpady, w tym wielkogabarytowe i budowlane.