Remont w centrum miasta wiąże się z wieloma wyzwaniami. Przed jego rozpoczęciem należy dobrze rozplanować etapy pracy. W przypadku budowy lub remontu domku jednorodzinnego mamy dodatkowo do dyspozycji część działki gdzie możemy składować materiały i odpady poremontowe. Remontując mieszkanie w bloku, nie mamy tyle szczęścia.
Przestrzeń dookoła domu wolnostojącego przydaje się do umieszczenia niezbędnych rzeczy i składowania odpadów budowlanych. Materiały budowlane, jak i powstałe śmieci, można systematycznie gromadzić na prywatnej posesji. Podczas remontu w bloku nie dysponujemy prywatnym placem, jednak nie zmienia to faktu, że podczas prac powstaje duża ilość odpadów, które należy odpowiednio zutylizować.
Co możemy zrobić z powstającymi śmieciami? Czy można je uznać za odpady komunalne?
Pojemniki na odpady komunalne nie są przeznaczone do składowania śmieci remontowych i budowlanych, ponieważ mogą one zawierać substancje niebezpieczne i szkodliwe dla środowiska. Prawo nakazuje osobną ich utylizacje, a nieprzestrzeganie tego zalecenia wiąże się z karą pieniężną.
Utylizacja śmieci powstałych podczas remontu i budowy
Najlepszym i najprostszym rozwiązaniem jest postawienie kontenera na odpady budowlane i remontowe. Świadczony wywóz odpadów przez naszą firmę pozwoli Ci się ich pozbyć. Kontener na gruz i odpady budowlane występuje w różnych rozmiarach, co spełnia oczekiwanie naszych klientów, niezależnie od wielkości podejmowanego przedsięwzięcia. Wynajęcie kontenera powoduje pozbycie się problemu powstających odpadów. Świadczymy wywóz gruzu i śmieci w Poznaniu oraz okolicach. Mamy duże doświadczenie w danej dziedzinie i doradzamy klientom, w jaki sposób ustawić kontener na terenie nieruchomości wspólnej, aby zachować łatwy dostęp do pojemnika a tym samym nie naruszać komfortu korzystania ze wspólnej przestrzeni.
Jak uzyskać pozwolenie na postawienie kontenera?
Wynajem kontenera i umieszczenie go na terenie nieruchomości wspólnej musi być poprzedzone uzyskaniem odpowiedniego pozwolenia.
W przypadku gdy kontener umieszczamy na parkingu, podjeździe, podwórku, chodniku czy osiedlowej uliczce, należy złożyć odpowiedni wniosek o pozwolenia na postawienie kontenera do wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni.
- Jeżeli zamierzamy ustawić kontener na terenach nienależących do żadnej wspólnoty mieszkaniowej, musimy złożyć wniosek do urzędu gminy lub miasta.
- Kontenery umieszczone na pasie drogowym terenu miejskiego, który znajduje się w administracji ZDM – Zarządu Dróg Miejskich, wymagają zgody danego organu.
- Należy złożyć dokumenty i wniosek o zajęcie pasa ruchu, który jest dostępny na stronie internetowej Zarządu Dróg Miejskich.
Niezbędne dokumenty do złożenia w ZDM, aby uzyskać pozwolenia na postawienie kontenera:
- Wniosek: „Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego (z wyjątkiem handlu i reklam)”.
- Szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1000 lub 1:500, z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego, w przypadku wniosku o umieszczenie kontenera wypełniony szkic.
- Formularz oświadczenia na opłaty za wbudowanie urządzenia w pas drogowy ulicy.
- Potwierdzenie uzgodnienia dokumentacji (NK) – kopia uzgodnienia,
- Oświadczenie o:
-posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę,
-zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót,
-zamiarze budowy. - Zatwierdzony projekt organizacji ruchu, jeżeli zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy lub ogranicza widoczność na drodze albo powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów, lub pieszych.
- Zgłoszenie wprowadzenia zmienionej organizacji ruchu – zgodnie z pouczeniem Miejskiego Inżyniera Ruchu.
- Harmonogram robót.
- Potwierdzenie przyjęcia zlecenia na odtworzenie nawierzchni przez jednostkę specjalistyczną.
- Dokumenty rejestrowe firmy: Regon, NIP oraz dla podmiotów prawnych wypis z KRS; dla podmiotów fizycznych wypis z ewidencji działalności gospodarczej, Pesel.
- W przypadku ustanowienia pełnomocnika – oryginał lub poświadczony odpis pełnomocnictwa.
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej (o ile istnieje konieczność pobrania).
Ważne!
Wypełniony wniosek, załączniki i formularze podpisują osoby umieszczające kontener w pasie drogowym. Wszystkie dokumenty należy doręczyć minimum 30 dni przed rozpoczęciem robót do placówki Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu, która znajduje się przy ul. Wilczak 17. Ważne jest także zabezpieczenie nawierzchni, na której ustawimy kontener przed porysowaniem i zniszczeniem – można pod niego podłożyć np.: płytę OSB.
Ustawienie kontenera wiąże się z symboliczną opłatą za zajęcie pasa drogowego. Opłata wyliczana jest indywidualnie, a jaj wielkość zależy od wielkości zajmowanej powierzchni, kategorii zajmowanej drogi i elementu zajmowanego pasa drogowego.
UCHWAŁA Nr XLV/469/IV/2004 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 25 maja 2004 r. w sprawie: wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta Poznania.
Co się dzieje w momencie umieszczenia kontenera na drodze bez otrzymania pozwolenia?
W przypadku zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia nakazuje się natychmiastowe przywróceniu pasa drogowego do stanu poprzedniego i pobierana jest opłata karna w wysokości dziesięciokrotności należnej opłaty.